Právník s důvěrou se stará o důvěrnou komunikaci týkající se stížností, porušení zákonů a pravidel ve společnosti. Cílem je předcházet škodám zaměstnanců, zákazníků, obchodních partnerů a samotné společnosti.
Současní nebo bývalí zaměstnanci skupiny DENIOS i další zainteresované strany, jakými jsou např. obchodní partneři, zákazníci či dodavatelé, se mohou s informacemi kromě interních kanálů obrátit také na externího právníka s důvěrou (možno i anonymně).
V situacích, kdy se zaměstnanci nechtějí v případě potíží či problémů obrátit na svého nadřízeného nebo jiné osoby v rámci společnosti DENIOS, je možnou alternativou kontaktování ombudsmana, neboli právníka s důvěrou (v ČR od 15.12. 2023).
Dr. Carsten Thiel von Herff, LL.M.
Externí právník
Loebellstraße 4
33602 Bielefeld
Tel: +49 521 557 333 0
Mobil: +49 151 58230321
E-Mail: ombudsmann@thielvonherff.de
Informační a stížnostní systém: www.report-tvh.com
Homepage: www.thielvonherff.com
Poznámka: Ombudsman není zodpovědný za stížnosti zákazníků. K tomu prosím použijte naše kontakty nebo kontaktní formulář.
Zaměstnanci mají právo upozornit na okolnosti, které naznačují porušení zákonů nebo interních předpisů. Tyto tipy dostává ombudsman (právní s důvěrou). Poskytuje právně chráněný a důvěrný prostor mimo společnost. Informuje oznamovatele o jeho právech a o tom, jak má postupovat. Pouze se souhlasem oznamovatele předá ombudsman informace určené kontaktní osobě ve společnosti.
Ombudsman může být do procesu zapojen jako důvěryhodná osoba. Oznamovateli je kdykoli k dispozici jako kontaktní osoba.
Na právníka s důvěrou se mohou obrátit všichni zaměstnanci i zainteresované strany, například dodavatelé nebo poskytovatelé služeb.
Ombudsman dostává tipy na porušení zákona a interních předpisů. Hlavním cílem je objasňovat a předcházet hospodářských trestným činům, účetním deliktům a škodám na majetku. Nahlásit však lze i všechna porušení kodexu chování, např. diskriminaci.
Ano. Pouze oznamovatel rozhoduje o tom, jaké informace ombudsmanovi poskytne a jaké informace by měl ombudsman v dalším kroku předat společnosti. Pouze v případech zneužití, tj. úmyslně nepravdivých informací, je ombudsman oprávněn předat informace i proti vůli oznamovatele. Toto vám bude vysvětleno při případném prvním kontaktu s ombudsmanem.
Ne, na ombudsmana se může bezplatně obrátit kdokoli.
Ano, oznamovatelé se mohou na ombudsmana obrátit také anonymně. To platí již pro první kontakt s ombudsmanem. Pokud si to oznamovatel přeje, bude následně chráněna jeho anonymita vůči společnosti.
Oznamovatel bude vyšetřován v souladu se zákonem a interními předpisy, přičemž budou zohledněny zájmy všech zúčastněných stran. Za tímto účelem předá ombudsman po předchozím prozkoumání informace své kontaktní osobě ve společnosti.
Oznamovatel se může na ombudsmana kdykoli obrátit a informovat se o stavu případu. Nejpozději po uzavření případu bude oznamovatel informován veřejným ochráncem práv o výsledku v zákonem přípustném rozsahu.
Ne, ombudsman nesmí zastupovat oznamovatele v úředním nebo soudním řízení. Ombudsman proto nemůže podnikat žádné kroky k prosazování individuálních práv nebo nároků oznamovatele u soudu.
Ano, ombudsman vystupuje jako nezávislý a samostatný právník a nepodléhá žádným pokynům společnosti ohledně věcného řešení případu. Ombudsman se na základě vlastního šetření rozhodne, zda a v jakém rozsahu může společnosti předat záležitost, která mu byla předložena.
První kontakt může být navázán telefonicky, e-mailem, SMS, poštou nebo při osobním setkání.
Ano, každý zaměstnanec se stále může obrátit na svého nadřízeného, podnikovou radu a vedení.
Ano, oznamovatel je chráněn. Jakákoli odvetná opatření proti oznamovateli nebudou tolerována.
Navzdory opakované skepsi jsou případy falešného udání velmi vzácné. Ombudsman nicméně na začátku rozhovoru oznamovatele informuje, že zneužití systému whistleblowingu nebude tolerováno a že v případě úmyslného, tj. vědomého zneužití je povinen předat osobní údaje oznamovatele společnosti. V každém případě mohou zaměstnanci, kteří úmyslně zneužijí systém oznamování, čelit disciplinárním důsledkům.
Ombudsman zajišťuje dodržování zákonných povinností uchovávat údaje a ustanovení zákona o ochraně údajů. Shromážděné osobní údaje se omezují na informace o totožnosti oznamovatele a dotčené osoby (osob). Pověřenec společnosti pro ochranu osobních údajů pravidelně kontroluje dodržování ochrany osobních údajů v systému oznamování.
Ne. Platí presumpce neviny. Každé oznámení je prošetřováno v souladu se zákonem a interními předpisy a s ohledem na zájmy všech zúčastněných stran. Teprve po uzavření případu bude rozhodnuto o případných opatřeních.
Pokud byla informace podána s dobrým úmyslem, tj. nikoli úmyslně špatně, nemusí se oznamovatel obávat žádných následků.
Ne, obrátit se na ombudsmana je dobrovolné. Byl zřízen jako další kontaktní místo.
Ano, ombudsmana můžete kdykoli osobně navštívit a důvěrně si s ním promluvit.
Ano.
Ano, cestovní náklady vám proplatí společnost. O to se postará ombudsman, takže anonymita - v případě potřeby - bude zachována i zde.
Ano, oznamovatel bude o výsledku informován ombudsmanem v zákonem povoleném rozsahu, a to nejpozději po ukončení procesu.
Pokud je ombudsman předvolán jako svědek v trestním, občanskoprávním nebo jiném řízení, sdělí jméno a totožnost oznamovatele, který žádá o radu, pouze tehdy, pokud mu to společnost i oznamovatel výslovně povolí.
Ano, na ombudsmana se lze zpočátku obrátit zcela důvěrně. Ombudsman na začátku rozhovoru informuje oznamovatele o jeho právech. Teprve na konci rozhovoru se oznamovatel rozhodne, zda a v jaké formě má být informace předána společnosti.
Na ombudsmana se lze obrátit také v případě, že se oznamovatel sám dopustil trestného činu. Na jedné straně může ombudsman informovat oznamovatele o jeho právech, na druhé straně je sebeoznámení v rámci existujícího pracovního poměru hodnoceno pozitivně a může mít zmírňující vliv na trest v případném pozdějším soudním řízení.
Ne. Pouze v úzce vymezených výjimečných případech skutečně závažných trestných činů má každý povinnost předat státnímu zastupitelství tip na trestný čin.
V takovém případě se ombudsman může obrátit přímo na vedení společnosti.
Na tuto otázku nelze odpovědět obecně. Existují případy, které lze definitivně zpracovat během několika hodin. V případě rozsáhlého vyšetřování může řízení trvat i několik týdnů.
Zavolejte nám nebo nám napiště, ozveme se vám co nejdříve!